Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Belang van een goede gezondheid

Door gezond te leven kan je zelf het heft in handen nemen om je lichaam in goede conditie te houden. Heel algemeen kunnen we stellen dat een gezonde voeding, regelmatig bewegen en voldoende rust de basis vormen voor een goede gezondheid. Daarnaast heeft stoppen of minderen met roken ook een positieve invloed op je gezondheid.

Gezonde voeding

De basis voor een gezonde voeding zijn variatie, aangepaste porties en routine. We overlopen de verschillende groepen van de voedingsdriehoek. Hoe breder het onderdeel van de driehoek, hoe meer je er van mag eten of drinken. Het is aan te raden om iedere dag uit elke groep één of meer dingen te kiezen. De aangegeven hoeveelheden zijn voor volwassenen en kunnen van persoon tot persoon verschillen. We geven telkens aan wat de algemeen geldende norm is voor mensen met hiv.

Water

Een volwassene mag 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Mensen met hiv mogen zeker 2 liter water drinken. Mogelijke bijwerkingen van hiv-medicatie zijn nierproblemen. Veel water stimuleert de goede werking van de nieren en helpt nierstenen te voorkomen. Hoe lichter, helderder van kleur je urine is, hoe beter de hoeveelheid water in het lichaam.

Aardappelen en graanproducten 

Aardappelen en graanproducten bestaan uit een heleboel koolhydraten. Dit zijn suikers en zetmeel die het lichaam de nodige energie leveren. De meeste voedingsvezels zijn terug te vinden in bruin brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, muesli, ontbijtgranen, aardappelen. Zij zorgen voor een goede darmwerking, bevatten vitaminen (vooral vitamine B) en mineralen (zink, ijzer, magnesium). De energiebehoefte voor de gemiddelde volwassene ligt op 25 tot 30 kilocalorieën per kilo lichaamsgewicht per dag. Bij mensen met hiv  is die tussen 30 tot 35 kcal/kg/dag.  Door een verminderde werking van het afweersysteem hebben zij een grotere behoefte aan energie.

Groenten en fruit 

Groenten en fruit bevatten vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Alle cellen van het lichaam krijgen iedere dag te maken met ‘indringers’, die ervoor zorgen dat het verouderingsproces van de cellen wordt versneld. Om die versnelling tegen te houden, heeft het lichaam antioxidanten of verdedigingsstoffen nodig. Deze verdedigingsstoffen ondersteunen ook het afweersysteem en beschermen het lichaam tegen onder meer hart- en vaatziekten, ouderdomssuikerziekte, trombose, bepaalde kankers. Wanneer het lichaam te weinig antioxidanten krijgt, is er sprake van oxidatieve stress. Mogelijke oorzaken van oxidatieve stress zijn roken, zon, luchtvervuiling, stress, sport, hiv. Volwassenen hebben behoefte aan ongeveer 300 gram groenten per dag en 2 à 3 stukken fruit.

Om het afweersysteem aan te sterken, hebben mensen met hiv nood aan extra vitaminen, mineralen en antioxidanten zoals:

  • bètacaroteen in wortelen, donkergroene bladgroenten, kool, nectarines, abrikozen, perziken;
  • foliumzuur in spinazie, spruitjes, broccoli, appelsienen, aardbeien, peulvruchten;
  • selenium in noten, eieren, zeevis;
  • vitamine B6 in peulvruchten, noten, aardappelen, volkoren producten, vis;
  • antioxidanten in noten, zaden, kiemen, olie;
  • vitamine E in noten, olie, eieren, volkoren producten;
  • vitamine  A in lever, margarine, eierdooier, vette vis zoals sardientjes, zalm, makreel;
  • zink in vlees, volkoren producten, zeevis.

levenmethiv.be werd mee mogelijk gemaakt door